تگ كنونيكال چيست

۸۶۰ بازديد

تگ كنونيكال راهنماي موتورهاي جستجو است. يعني به موتور جستجو اعلام مي‌كند كه چه صفحه‌اي را بايد در نتاسج سرچ نشان دهد. كاربرد اين تگ زماني اهميت خواهد داشت كه شما دو صفحه با محتواي تكراري داشته باشيد. URLهاي كنونيكال به موتور جستجو مي‌گويند كه كدام صفحه اصلي و كدام صفحه تكراري و مشابه است.

 

تگ كنونيكال چيست و چه تاثيري روي رتبه‌بندي صفحات دارد؟

مثلا فرض كنيد دو صفحه X و Y روي وب‌سايت شما داراي محتواي تكراري يا مشابه هستند و شما مي‌خواهيد صفحه X را به عنوان صفحه اصلي به مخاطب خود نشان دهيد. اين تگ‌ها كاري مي‌كنند كه موتورهاي جستجو فقط صفحه X را نمايش بدهند و تمام جريان ترافيك سئو به همان صفحه سرازير شود.

 

چرا بايد از Canonical tagها استفاده كنيم؟

1. كمك مي‌كنند كه مشخص كنيد كدام URL در نتايج جستجو به كاربران نشان داده شود.

2. كنونيكال‌ها باعث مي‌شوند معيارهاي رديابي محصول يا موضوعات بسيار ساده شوند. زماني كه URLهاي مختلفي در وب‌سايت وجود دارد، اينكه معيارهاي تلفيقي بتوانند يك محصول يا بخش خاص را جدا كنند، دشوار مي‌شود. URLهاي كنونيكال وظيفه ساده‌سازي و سازماندهي اين URLها را برعهده دارند و گزارش درستي را به مشتري شما ارائه مي‌دهند.

3. سيگنال‌هاي لينك را براي صفحات تكراري يا مشابه يكپارچه كرده و محتواي Syndicate را مديريت مي‌كنند. تگ‌هاي كنونيكال به موتورهاي جستجو كمك مي‌كنند اطلاعاتي كه براي URLهاي جدا در اختيار دارند( مثل لينك‌هاي هر كدام از آن‌ها) ، در يك URL واحد و معتبر ادغام شود.

 

حتي اگر بخواهيد محتواي خود را در دامنه‌هاي ديگر هم منتشر كنيد، اين URLها كمك مي‌كنند نمونه مورد نظر شما تثبيت رتبه داشته باشد. يعني محتواي تكراري شما در تمام فضاي وب بدون رقابت براي ترافيك و رتبه‌بندي، جايگاه مناسبي را كسب كند.

 

چه زماني بايد از تگ كنونيكال استفاده كنيم؟

مثل ديگر بخش‌هاي سئو، در اين بخش هم نمي‌توانيم يك نسخه دقيق و استراتژي 100 درصد موفق را به همه پيشنهاد كنيم. اما برخي سناريوها وجود دارند به ما در خصوص سازماندهي وب‌سايت كمك مي‌كنند. قبل از اينكه درگير جزئيات اختلاف نظر كارشناسان مختلف شويد، توصيه مي‌كنيم موارد عمومي و معمول زير را بررسي كنيد.

• محتواي تكراري (Duplicate content) :

از شروع بحث تا همين حالا مدام به كاربرد تگ‌هاي كنونيكال در نظم‌دهي به محتواهاي تكراري اشاره كرده‌ايم. بنابراين كاملا مشخص است كه در اين شرايط بي برو و برگرد بايد كنونيكال استفاده شود. يعني براي هر محتواي تكراري صفحه خود بايد از اين تگ‌ها استفاده كنيد.

 

• محتواي مشابه (Similar Content):

تصور كنيد كه صاحب يك فروشگاه آنلاين هستيد كه محصولات مشابه زيادي با تفاوت‌هاي جزئي را براي فروش ارائه مي‌دهد. در چنين شرايطي كارشناسان سئو توصيه مي‌كنند از كنونيكال تگ‌ها استفاده كنيد. همانطور كه قبلا هم گفته شد با كمك اين تگ‌ها موتور جستجو صفحه اصلي را تشخيص مي‌دهد و باعث رتبه‌گيري صفحه مورد نظر مي‌شود.

 

• پارامترهاي URL در تگ كنونيكال:

اغلب اوقات اين پارامترها ناديده گرفته مي‌شوند، اما وجود آن در تمام صفحات شما بسيار مهم است. در واقع اين پارامترهاي كمك مي‌كنند تا عملكرد كمپين را به راحتي دنبال كنيد و هر صفحه به اهداف خاصي مرتبط شود. مشكل استفاده از پارامترهاي URL اين است كه هر پارامتري كه براي URL اصلي ايجاد مي‌شود به موتورهاي جستحو مي‌گويد صفحات تكراري هستند.

 

تكرار و تشابه هم عامل مهمي در تضعيف سئو وب‌سايت است، پس اين شرايط مي‌تواند براي عملكرد صفحات وب شما مخرب باشد. تگ كنونيكال كمك مي‌كند صفحه اصلي و مورد نظر شما به عنوان صفحه متعارف شناخته شود و ديگر با اين مشكلات درگير نباشيد.

 

• خود ارجاعي (Self-referential):

قبلا Self-referential سناريوي بسيار بحث برانگيزي بود تا اينكه گوگل اعلام كرد همه بايد از استانداردهاي كنونيكال يا مرجع استفاده كنند. يعني فرقي نمي‌كند كه محتواي شما نمونه تكراري و مشابه دارد يا نه، در هر صورت بايد يك كنونيكال تگ به هر صفحه اضافه كنيد. زماني اين تكنيك بيشتر به كار مي‌آيد كه چندين راه براي رسيدن به URL شما وجود داشته باشد. اضافه كردن يك تگ مرجع به موتورهاي جستجو نشان مي‌دهد كه اين صفحه ، همان صفحه‌اي است كه بايد ايندكس شود و در نتايج سرچ به نمايش درآيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.